POSED aneb konečný návrh úlu pro Šporkovský palác
PROČ ÚL
Už z první přednášky, kterou jsem vyslechla na
střeše Národního zemědělského muzea v Praze, se včelařem Augustinem Uváčikem,
jsem se dozvěděla, že střešní/městské včelaření je přeci jen trochu jiné,
složitější, než je včelaření „běžné“, na zemi/ ve volné krajině. Také mne
překvapilo, na kolika střechách ve městě se úly nacházejí. Více, než byste
řekli. Vlastně skoro každá včela, která vám ve městě proletí nad hlavou, letí
do nějakého střešního úlu. Aby městské včely neobtěžovaly obyvatelstvo, včelař
musí například na jaře opatřit úl tak, aby zabránil rojení. Střešní včelaření
si tedy žádá alespoň pár let zkušeností. Včelaři se ale rozhodně nenechají
odradit, každé město potřebuje svých několik set tisíc včel, které opylují
městskou zeleň. Proto úl. Proto ve městě.
ŠPORKOVSKÝ PALÁC v PRAZE
Šporkovský palác v Praze je původně třípatrový
barokní palác navržený v 17. století Jeanem Baptistem Matheyem. V 18. století ho vlastnil hrabě Špork,
jedna z nejvýznamnějších osobností pražské barokní kultury, po kterém se
palác jmenuje. V průběhu dalších století palác velmi často měnil majitele,
a to se podepsalo i na jeho architektuře – má mnoho vrstev. Na konci 18.
století byl palác Špork přestavěn ve stylu klasicismu podle Antonína
Haffeneckera a následně Jana Nepomuka Palliardiho. Ve 20. století dům odkoupila
rakouská banka a vzhled budovy se změnil podle návrhu Josefa Gočára. Jak
Šporkovský palác vidíme dnes, je zásluha architekta Stanislava Fialy.
Stanislav
Fiala je český architekt, který se architektuře věnuje od 80. let 20. století a
roku 2019 získal ocenění Architekt roku. Spolupracoval s Martinem
Rajnišem, Tomášem Prouzou nebo Jaroslavem Zimou a jeho další realizace jsou
například palác Drn v Praze, Obchodní centrum Nový Smíchov nebo Golf klub
Čertovo břemeno.
Dnes je
Špork sedmipatrová budova, kde sídlí restaurace a právní kanceláře, propojuje
ulici Hybernskou a V Celnici a skvěle zapadá do žijící atmosféry Nového
Města v Praze, kde se nachází.
VÝCHODISKA A INSPIRACE NÁVRHU
Když jsem Šporkovský palác poprvé navštívila, nejvíce
mne zaujaly červené sochy okřídlených jelenů. Sochy dodávají paláci úplně nový
rozměr, stále do prostoru ale krásně zapadají. A proč zrovna jelen? Šporkovský
palác – lovec hrabě Špork. Hrabě Špork miloval tzv. parforsní lov, který
probíhá tak, že významné osobnosti na koních a se psy po boku pronásledují
předem vybranou oběť, většinou jelena. Nakonec, když je hon úspěšný, oběť
uženou. Největší inspirací mi při navrhování úlu tedy byl motiv myslivosti,
lovu, čekané….
KONCEPT
Na následujících stánkách vám tedy představuji návrh
svého úlu, který je inspirován mysliveckými posedy – stavbičkami, které
v naší krajině zdomácněly. Úl jsem umístila na střechu, pro kterou
Stanislav Fiala navrhnul zahradu - střešní terasu. Myslím, že to krásně
podtrhuje všechno, co má správný posed mít – být skryt mezi zelení a zároveň
mít krásný rozhled.
NÁVRH
A jak můj návrh funguje? Jedná se typem o jednoduchou kůlovou
konstrukci, zavětrovanou. Je 3 metry vysoký, má manipulační plošinu pro včelaře,
a navíc úložný prostor, aby se včelař nemusel po každém kroku ošetření vracet
na zem a mohl v klidu pracovat, a nakonec se třeba i kochat výhledem.
Posed může být i pro návštěvníka doslova novým levelem zážitku, pohledu na
město. I konstrukce úlu je typická posedová, kontrastovat ale bude
v materiálu. Samotný úl by měl být standartní (např. Langstroth) - ze
dřeva, avšak pokrytého červeným plechem. Fialův prvek, armovací ocelové pruty
neboli roxory, budou ve svazcích tvořit nohy úlu i jeho zavětrování.
REFLEXE
Uvědomila jsem si, že stavební materiál je krásný sám
o sobě a nemusí být vždy jen zakrýván.
Pochopila jsem, že proces navrhování je velmi
komplexní, je třeba se k tématu stále a stále vracet a vždy je kam se
posouvat.
Zjistila jsem, že výroba modelu zabere více času, než
si myslím.
Velké poděkování taťkovi za rychlé sehnání materiálů.
Komentáře
Okomentovat